maandag 9 februari 2009

Artikel Therapiehond oktober 2008

In oktober 2008 las ik een artikel in het tijdschrift Balans over Therapiehonden die ingezet kunnen worden bij kinderen met bepaalde aandoeningen zoals autisme en adhd.
Ook kinderen die een trauma hebben meegemaakt of een angststoornis hebben kunnen baat hebben bij zo'n hond. Rebecca onze dochter van 9 jaar heeft adhd en een angststoornis, zij heeft daardoor veel last van stemmingswisselingen kan heel erg verdrietig en angstig zijn. Ook is het voor haar moeilijk zich te concentreren en voelt zich vaak "erg druk" in haar hoofd.
De Therapiehond kan deze kinderen een stuk rust en veiligheid bieden en dat zou met name voor Rebecca heel goed zijn. Zij is s'nachts vaak erg bang en heeft veel last van nachtmerries. Verder speelt zij eigenlijk niet buiten en met zo'n hond moet ze natuurlijk wel naar buiten wat ook weer de communicatie bevorderd naar andere kinderen toe. Ze raakt ook nogal eens de weg kwijt deze honden worden zo getraind dat ze het kind altijd weer thuis brengen. Ook mensen/kinderen met verkeerde bedoelingen worden door de hond tegen gehouden.
Verder zijn deze honden zo sensitief dat ze een eventuele verdrietige bui of angst al voelen aankomen en zullen dan met het kind contact maken zodat het minder hevig zal zijn of dat het zelfs niet gaat gebeuren.

1 opmerking:

  1. Hoi mama van Rebecca,
    Ook wij hebben het aanvraagformulier voor een therapiehond binnen. Ik vind het geweldig om te lezen wat zo'n hond nu al met jullie dochter doet!. Wij hebben een dochter van 8,5 jaar. Zij heeft pdd-nos en een angststoornis. Zou jij mij misschien wat meer kunnen vertellen over het traject wat jullie gestart zijn? Het lijkt me helemaal geweldig maar er zitten nogal wat kosten aan verbonden. Als je wilt kun je me mailen: amlin@live.nl Ik hoor (lees) het wel. En mocht je er geen tijd voor kunnen vinden, ook prima! Groetjes Josamme

    BeantwoordenVerwijderen